Jumaat, 2 Julai 2010

Anak luar nikah : Islam penyelesaiannya

ANAK LUAR NIKAH: ISLAM SEBAGAI PENYELESAIAN

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) memandang berat titah Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah berdasarkan perangkaan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) menunjukkan 257,000 sijil kelahiran yang dikeluarkan dari tahun 2000 hingga Julai 2008 tidak mencatatkan nama bapa amat membimbangkan.

DPPN Pk percaya kebimbangan titah Raja Dr Nazrin Shah tersebut berasas dengan fenomena krisis moral yang tinggi sebagai penyumbang kepada perkara ini. Bagi umat Islam, sudah tentu segala punca yang berlaku adalah kerana tidak melaksanakan penguatkuasaan undang-undang berpandukan kepada tuntutan yang telah dinyatakan di dalam Al-Quran.

Bagi DPPN Pk, umat Islam perlu kembali kepada fitrah semulajadi sepertimana yang telah dituntut di dalam Al-Quran yang menjadi pedoman kepada seluruh umat Islam. Keperluan kesedaran terhadap kefahaman yang dinyatakan di dalam Al-Quran sebagai penyelesaian terbaik bukan sahaja untuk umat Islam tetapi juga untuk yang bukan beragama Islam.

Jesteru, DPPN Pk meminta semua pihak yang telah dipertanggungjawabkan agar menjadikan Al-Quran sebagai panduan yang terbaik kepada penyelesaian segala masalah masyarakat. Kaedah dan pendekatan yang terbaik sebagai jalan keluar semua masalah yang ada perlu di titik beratkan.


ZAWAWI HASSAN
Ketua Pemuda,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan