Selasa, 6 Julai 2010

Perlantikan Pegawai Penyelaras Masjid Daerah (PPMD) di pertikai

PEGAWAI PENYELARAS MASJID DAERAH: JAWATAN KHAS YANG DIWUJUDKAN DEMI KEPENTINGAN PARTI POLITIK UMNO UNTUK KUASAI MASJID

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) amat kesal dengan tindakan Umno bagi meneruskan agenda untuk menguasai Masjid bertindak menyusun perlantikan Pegawai Penyelaras Masjid Daerah (PPMD) yang jelas telah dipolitikkan yang mana penjawat tersebut telah dianugerahkan oleh Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah yang juga Yang DiPertua Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Negeri Perak (MAIAMP) baru-baru ini.

DPPN Pk melihat demi untuk menguasai Masjid seluruh Negeri Perak, dengan terlantiknya PPMD ini akan menguatkan lagi usaha Umno bagi memastikan politik mereka menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke – 13 nanti. Apa yang dikesali ialah amanah untuk menjaga institusi Masjid ini dirosakkan oleh Umno setelah ianya dipolitikkan bukannya usaha menyatu-padukan Umat Islam.

Oleh yang demikian, DPPN Pk memohon perkenan Raja Dr Nazrin Shah selaku YDP MAIAMP agar menangguh semua perlantikan PPMD tersebut. DPPN Pk memohon juga agar perlantikan PPMD ini dibuat mengikut kaedah-kaedah yang telah ditetapkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). DPPN Pk berharap sepatutnya isu perlantikan ini dibuat secara telus dan beramanah demi menjaga keharmonian Umat Islam seluruhnya.

Sekiranya syarat perlantikan ini tidak dapat mengikut ketetapan yang wajib, DPPN Pk berpandangan jawatan PPMD (adalah bertaraf kontrak) tidak layak untuk diwujudkan di Pejabat Agama Daerah memadai dengan tugas tersebut diserahkan kepada Pegawai Tadbir Agama (PTA) Daerah yang telah dilantik untuk mengurus hal ehwal Islam dalam daerah seperti di negeri-negeri lain. Sekiranya ianya diwujudkan juga seolah-olah tugas PTA Daerah tidak berfungsi bahkan PPMD lebih berkuasa.

DPPN Pk juga mendesak agar Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Biro Pengaduan Awam (BPA) menyiasat jika perlantikan yang telah dibuat tidak mengikut prosuder yang telah ditetapkan dan juga telah berlaku penyalahgunaan kuasa di dalam melantik atau menyusun semua pelantikan PPMD tersebut.

ZAWAWI HASSAN
Ketua,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan