Rabu, 25 Ogos 2010

Kenapa orang Melayu masih mundur?

oleh : Ar-razmi

KENAPA ORANG MELAYU MASIH MUNDUR???

Akibat menyokong Inggeris semasa darurat, orang melayu menjadi bodoh dan mundur. Cuba kita bandingkan kenapa orang cina yang menyokong komunis pula maju dan berpendidikan. Manakala orang India yang tak menyokong mana-mana pula tak kemana-mana, cuma mereka bila pandai cakap English jadilah kerani Inggeris.

Disini saya hendak menyorot kaitannya orang melayu yang menyokong UMNGOK@UMNO dan kebodohannya sehinggakan merugikan orang melayu.
1) Semasa darurat, orang cina telah dipindahkan ke kawasan kampong-kampung baru atau dipanggil kem cina yang ketika itu kawasan melayu. Ini adalah kerana orang cina didapati menyokong atau bersimpati dengan Parti Komunis Malaya. Orang melayu tetap tinggal di hutan belantara kerana menyokong Inggeris dan tidak mengancam Inggeris.
2) Orang cina diberi tanah dan kawasan pertanian untuk penempatan, manakala anak mereka disekolahkan dan disediakan bas oleh Inggeris. Ini menyebabkan anak mereka berpendidikan dan anak orang melayu masih bodoh dan tak bersekolah.
3) Kampung Baru Cina juga dilengkapi bekalan elektrik, air, balai polis dan sebagainya. Orang melayu hanya pakai pelita dekat kampong dan mandi guna perigi. Sebabnya mereka sokong Inggeris.
4) Tauke lombong cina jadi talam 2 muka dengan komunis dan Inggeris. Mereka inilah tempat orang Inggeris bergantung. Untuk mengelakkan mereka menyokong komunis, banyak kemudahan ekonomi diserahkan pada mereka sehingga mereka menjadi kaya-raya. Orang melayu yang paling kaya masa tu pun pakai basikal. Kalau ada pakai kereta pun adalah pegawai melayu kerja dengan Inggeris.

Tapi sekarang komunis dan Inggeris tak ada di Malaysia, yang ada adalah UMNO-Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat – PAS, DAP, Keadilan. Orang melayu telah terlalu selesa menyokong UMNO walaupun UMNO ini menipu mereka. Dengan modal kain pelekat/batik, T-shirt BN dan Payung BN, maka cairlah pengundi Melayu dan berbondong-bondong mereka memangkah UMNO-BN.

Orang cina mengundi mengikut sosio perkembangang semasa. Mereka akan menuntut perkara yang akan menguntungkan mereka. Contoh terdekat adalah Parlimen Kampar yang sering bertukar tangan antara DAP dan MCA. Kita lihat Kampar berkembang dengan maju malah mendahului bandar-bandar lain yang tegar dengan Barisan Nasional. Begitu juga parlimen Setiawan, betapa majunya Manjung dan Lumut sekarang ini walaupun di bawah DAP. Ini terjadi kerana:-
I) Kerajaan BN terpaksa membuat kemajuan di situ untuk mengambil hati penduduk supaya menyokong BN semula.
II) Orang cina baik DAP atau MCA tidak menindas bangsa mereka jika menyokong parti yang lain. Orang UMNO kalau ada orang melayu sokong PAS atau Keadilan akan diboikot, biasiswa anak diugut dan pelbagai lagi. Malah royalti minyak pun kena tarik. Betapa bodohnya orang Melayu.
III) Orang cina pandai bermuka-muka, depan BN punya program penuh datang, siap buat jamuan besar-besaran, hasilnya mereka dapat dana berjuta-juta dari kerajaan tapi bila mengundi mereka swing pada yang lain.

Jadi pada orang-orang melayu khususnya UMNO@UMNGOK, tegakah kalian melihat anak-anak orang Islam khususnya melayu ini merempat. Ada masa untuk berubah.

UNDILAH PERUBAHAN DAN UNDILAH PAS. PAS FOR ALL.

Wallahu’Alam



* Tulisan di atas adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian DPPK Tapah. DPPK Tapah tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan berkenaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan