Rabu, 25 Ogos 2010

Tuan Guru Nik Aziz di mata Kerajaan Australia


sumber : marul77.blogspot

Assalamualaikum,

Semasa saya bermusafir ke Australia..ada pengalaman menarik yang saya kutip semasa berada di sana. Saya berkesempatan berjumpa dengan Imam sebuah masjid di negeri Tasmania dan negeri Victoria.Bersama dengan Imam di Tasmania sempat la jugak berbual bersama Imam berkenaan sambil menghirup kopi cappuccino di restoran minuman halal.

Apa yang mengujakan saya ialah Imam berkenaan merupakan orang Melayu berasal dari Malaysia.Beliau telah menetap lebih 30 tahun di Australia dan telah pun menukar kewarganegaraan dengan menjadi Warganegara Australia. Dia begitu seronok menceritakan pengalaman berdakwah di Australia dan berkongsi kegembiraan melihat perkembangan Islam yang pesat di bumi Australia.

Imam juga memberitahu bahawa setiap tahun....Imam-Imam seluruh Australia telah dihantar oleh kerajaan Australia untuk melawat negeri Kelantan dan mengikuti kursus dan kuliah anjuran Pejabat Menteri Besar Kelantan.

Imam turut menunjukkan pasportnya dan gambar-gambar beliau dan para Imam lain semasa melawat dan berkursus di Kelantan serta turut menunjukkan gambarnya bersama Tuan Guru Nik Aziz di Masjid Pulau Melaka, Kota Bharu.

Imam berkenaan memberitahu...Kerajaan Australia pimpinan Parti Buruh sangat menghormati Tuan Guru Nik Aziz dan mereka menganggap Kerajaan Negeri Kelantan adalah contoh kerajaan Islam tulen yang berpegang kepada prinsip keadilan, keamanan dan perpaduan.

Oleh itu..bagi mengelakkan umat Islam Australia terpengaruh dengan unsur-unsur radikal (extremist)..mereka telah menghantar Imam-Imam menjalani kursus anjuran Pejabat Menteri Besar Kelantan dan mengamalkan ajaran Islam sebenar yang menolak tindakan keganasan tanpa perikemanusiaan. Itu fikiran kerajaan Australia.

Lihatlah..betapa tingginya penghormatan Kerajaan Australia terhadap Tuan Guru Nik Aziz...
Saya ada bertanya jugak..

"Kenapa kerajaan Australia tidak hantar Imam-Imam berkursus dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)"..

Jawab Imam berkenaan :
"Kerajaan Australia menganggap JAKIM sebagai alat UMNO dan kerajaan Australia memandang UMNO sebagai racist (perkauman)..kerajaan Australia pimpinan Parti Buruh sangat menolak fahaman racist (perkauman)".

Tambah Imam itu lagi :
"sebab tu kerajaan Australia hantar Imam-Imam berkursus di Kelantan kerana kerajaan Australia memandang Kerajaan PAS Kelantan sebagai kerajaan Islam tulen yang adil, tidak racist (perkauman), dan mereka menjadi contoh kepada kerajaan Australia. Malah banyak polisi Kerajaan Australia sekarang ditiru daripada polisi Kerajaan Negeri Kelantan"...

Tuan Guru Nik Aziz..kau satu dalam berjuta...Ulama tersohor yang sangat dihormati di seluruh dunia..semoga PAS akan terus melahirkan pemimpin seperti beliau..takbir....

Wallahualam



* Tulisan di atas adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian DPPK Tapah. DPPK Tapah tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan berkenaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan